Enda sedan Tom Cruise tog världen med storm i sina svarta Ray-Ban Aviators i 80-talsfilmen Top Gun har stiliga glas- och solglasögon varit en populär accessoar. Nu har framtidens designers, med 3D-skrivaren som främsta verktyg, tagit till vara på den nya tidens teknik och börjat utveckla glasögon i nya material och mer anpassningsbara ramar.
Trendigt med 3D-utskrivning bland modedesigners
Inom alla kategorier av mode – från kläder till designprylar – har 3D-utskrivning blivit en populär teknik att arbeta med. Mindre kostnader och möjligheten till att tillverka produkter och prototyper utan externa krav har gett designers och artister nya och bättre sätt att skapa saker som inte tidigare varit möjliga.
Bland de företag som arbetar med 3D-utskrivna glasögon sticker ett ut: GlassesUSA.com. Inte bara för att de är på väg att lansera sina första glasögon, utan för att de erbjuder sina kunder kostnadsfria 3D-mallar- och filer att ladda
ner och testa hemma. Det gör det möjligt för användare över hela världen att sätta sin egen prägel på designen och bland annat lägga till text på sidan av ramarna för att göra sina skapelser mer personliga.
Daniel Rotham, verkställande direktör på GlassesUSA.com, menar att 3D-utskrivning är en innovation som kan förändra kund- och köpbeteenden.
– De senaste tio åren har vi förändrat hur kunder köper sina glasögon, mycket tack vare ny teknologi och genom att förbättra deras köpupplevelse. Våra 3D-utskrivna glasögonramar är
en milstolpe för oss, och vi är stolta över att bidra med kunskap för hur kunder kan handla glasögon på nätet.
För närvarande finns det ett flertal olika mallar och färger att välja på, och bland modellerna hittar man klassiker som wayfarer och traditionella former som rektangulära eller runda.
Känd 3D-artist bakom projektet
Artisten bakom projektet, Janne Kyttanen, är en välkänd skapare inom 3D-utskrivningsbranschen och uppskattad för sina digitala skulpturer. Han gläds över att hans arbete finns tillgängligt för andra att ladda ner gratis.
– Mitt mål är att dela med mig av mitt arbete så att andra också kan skapa. 3D-communityt är alltid på jakt efter nya projekt och med tanke på hur många av oss som bär glasögon är detta en fantastisk chans att skapa något som är både användbart och konstnärligt.
För att fira lanseringen av glasögonen har användare som designar sina egna 3D-utskrivna glasögonramar chansen att vinna ett presentkort värt 300 dollar. Ladda upp din design på Instagram med hashtagen #GlassesUSA3D senast den 28 februari för att delta. Vilka två som har vunnit meddelas den första mars.