Michelin satsar på “miljö-däck” i trä, med hjälp av 3D-printing

Jens Fredriksson Webbnyheter Kommentera

Michelin vill använda trä vid däcktillverkning och företaget tror att trädäck kommer att bli verklighet inom mindre än två år.

Michelin tillkännagav sina ambitioner i maj innehållande bland annat en plan att tillverka 100 procent återvinningsbara däck till år 2048, gjorda av 80 procent miljömässigt hållbart material. Nu har den planen tagit fart, berättar franska däcktillverkaren för Motoring i en intervju att Michelin undersöker användningen av trä i däcken.

Cyrille Roget, Michelins direktör för vetenskaplig och innovationskommunikation, säger att företaget ser ut att ersätta viktiga oljeingredienser med träbaserade, och hoppas kunna visa det första däcket av trä någon gång innan år 2020.

Vägen till detta ambitiösa hållbara materialmål kommer att uppnås genom forskningsprogram inom biobränslen som Biobutterfly. Biobutterfly-programmet lanserades 2012 med Axens och IFP Energies Nouvelles för att skapa syntetiska elastomerer från biomassa som trä, halm eller betor.

Michelin utvecklar innovativa lösningar idag för att integrera mer och mer återvunnet och förnyelsebart material i sina däck. Ändringen till träingredienser ger många fördelar. "Träd växer överallt, så du omfördelar möjligheten för alla att göra lokala inköp, och de är förnybara." säger Cyrille Roget.

Trädäcken kommer fortfarande att ha de flesta av de komponenter som används idag, men elastomererna från träflis kommer att ersätta oljeinnehållet i däcken.

"Vi har ett projekt som arbetar med träflis. Vi kommer att använda avfallet från träindustrin för att skapa elastomerer till våra däck. Vi tror att det är en bra lösning för framtiden."

Just nu forskar företaget på trä i Brasilien och sätter upp en planteringsmodell som möjliggör odling av bananer och kakao tillsammans med gummi. Företaget tror att att 3D-printing kommer att revolutionera däcktillverkningen. Avancerade material och 3D-printing kommer att användas för att tillverka och förnya processen och innebär att det är 100 procent återvinningsbart.

Företaget har etablerat ett samarbetsprojekt som heter AddUp med Fives Group S.A. för att utveckla en serie metall 3D-skrivare, och de kommer att använda 3D-printade formar för att förbättra Michelin-däckens prestanda.

Roget erkänner att den realistiska tidsramen för 3D-printing av däck är om 10-15 år, men hoppas att ny teknik kan ändra det.

"Vi jobbar med det för att utveckla gummiutskrift eller polymerutskrift. Vi är mer i de tidiga stadierna av denna teknik. Men det måste vara industrialiserat och redo för framtiden."

3D-printade däck av redan återvunnet material kan återvinnas igen i slutet av sitt liv. Den delen som slits mest kan även kunna skrivas separat, så det mesta av däcket behöver aldrig bytas ut.

"Vi kan skriva ut slitbanan, men det måste vara industrialiserat. Vi gör några väldigt snabba framsteg. I framtiden kanske man kan ladda på nya däck på samma sätt som man idag laddar elbilen vid laddstationer."