BigRep 3D-Printar f?lg med unika egenskaper

eskilnordWebbnyheter Kommentera

BigRep har nyligen skapat en imponerande prototyp för en fälg, med hjälp av 3D-printing. Produktdesignern Marco Mattia Cristofori ville skapa ett objekt med djärv, slående design som också skulle visa upp fördelarna med att använda 3D-printing för industriella applikationer. Han valde att förbättra designen på en traditionell fälg. Efter att ha fått en överblick över vilka olika typer av fälgar som finns på marknaden började han designa sin egna unika fälg.

Traditionella fälgar görs vanligtvis med formgjutning, vilket kan vara tidskrävande och kostsamt. En av fördelarna med att använda sig av additiv tillverkning är att när det gäller designen är ingenting omöjligt. Det är även billigare och går också snabbare.

"Med 3D-printing kan man tillverka organiska former, som vår Terra chair," sa Cristofori. "Det tillåter oss att visualisera mer komplexa former, för det finns egentligen inga begränsningar."

Ett distinkt element i designen av Cristoforis 3D-printade fälgprototyp är de grenlika organiska formatonerna som sträcker sig ut från mitten av hjulet. Dessa formationer har, förutom att vara visuellt slående, även en funktion: de ökar stabiliteten. De går även mot normen att bara ha ett lager i en fälg, vilket ger ett mer 3-dimensionellt utseende. En så pass avancerad geometri skulle vara väldigt svårt att uppnå med traditionella metoder. Inte bara skulle det vara svårt att visualisera formen av strukturen av fälgen, men även svårt att utvärdera hur bra fälgen skulle passa i däcket innan det tillverkats.

Tack vare 3D-printing kan invecklade designer som denna testas redan i design-fasen. Därför är 3D-printade prototyper särskilt användningsbara då slutproduktens former och dimensioner konstant kan behöva förändras.

BigRep printade fälgen i sin BigRep Studio 3D Printer, vilket har en imponerande printvolym på 500 x 1000 x 500 mm.

Filamentet som användes var BigReps egna filament, PRO HT, som är temperaturtåligt och presterar bra i flertalet olika mekaniska tester. PVA användes som stödstruktur vid utskriften. De slutgiltiga fälgarna tenderar fortfarande att bi gjutna i stål, men det är möjligt att 3D-printa fälgen och sedan täcka den med ett speciellt pulver för att få en professionell metallisk effekt.

Cristoforis nästa projekt är att utveckla en ny 3D-printad prototyp för att förbättra ett bilfordons aerodynamiska egenskaper, och han kommer troligtvis låta sig inspireras av BigReps 3D-printade bioniska propellerdesign, som har liknande mjuka linjer och flytande organiska formationer som den 3D-printade fälgen. BigRep fortsätter att sträva efter innovativa 3D designer, material och 3d-printingtekniker.