3D-modeller för e-handel tar fart i Sverige

Jens FredrikssonWebbnyheter Kommentera

3D-scanning och fotogrammetri används både för att få fram exakta mått på detaljer som ska bearbetas vidare digitalt, t.ex. mekaniska delar för reverse engineering, men även mänskliga ansikten och miljöer för film/spelindustrin. Nu kan man även se 3D-scannade modeller inom e-handeln.

Intersport Nike 3D-modell

Både företag som Intersport och Douchebags har satsat på 3D-modeller för att skapa större intresse för produkten genom att låta kunden interagera med modellen och snurra runt den i alla vinklar.

Douchebags grundades av skidlegenden inom freestyle skidåkning Jon Olsson 2012

3D-modellerna kan enkelt ses i olika färger och manövreras runt i 360 grader, och man kan även enkelt zooma in på olika detaljer. Företaget bakom produkterna är det svenska företaget Baetes. Statistik talar för att det skyhöga antalet returer inom e-handeln beror på att man oftast inte tycker att produkten ser lika dan ut i verkligheten som den gör på bild, denna extra funktion ska således ge konsumenterna bättre uppfattning om produkten och sänka returmängden av varor.

Modellerna finns att se på företagens respektive hemsidor.