Denna artikel baseras på en helt färsk forskningsartikel som publicerades 31 augusti 2024 som skrevs av forskare i Indonesian med titel: Advantages and Disadvantages of Using 3D Printing by ScienceTeachers
3D-utskrifter kan användas inom skolan och tillför många möjligheter, men det visar sig att lärare står inför utmaningar när de inför den här tekniken för att underlätta undervisningen. 3D-utskrifter gör det möjligt att omvandla abstrakta idéer till konkreta modeller, vilket hjälper både lärare och elever att förstå svåra ämnen bättre. Här är en sammanfattning av de viktigaste poängerna:
Fördelar med 3D-utskrift inom skolan:
1. Ökad Kreativitet och Samarbete
3D-utskrifter väcker kreativitet hos både lärare och elever. Lärare kan samarbeta med kollegor för att skapa spännande och engagerande lektioner. Dessutom kan eleverna visualisera och skapa egna projekt, vilket gör att de lär sig på ett mer praktiskt och engagerande sätt.
2. Utveckling av Pedagogiska Färdigheter
När lärare använder 3D-utskrifter i undervisningen utvecklas deras tekniska färdigheter och förmåga att skapa interaktiva lektioner. Detta gör att undervisningen blir mer engagerande och hjälper eleverna att förstå svåra koncept på ett konkret sätt.
3. Bättre Förståelse för Eleverna
3D-utskrifter gör abstrakta (svåra att förstå) vetenskapliga begrepp mer konkreta. Till exempel kan en elev skapa en modell av ett mänskligt hjärta eller ett molekylstruktursdiagram, vilket gör det lättare att förstå ämnet. Att skapa något med händerna kan hjälpa eleverna att lära sig på ett djupare plan.
4. Integration av STEAM
STEAM står för Science (vetenskap), Technology (teknik), Engineering (ingenjörskonst), Arts (konst) och Mathematics (matematik). 3D-utskrifter hjälper till att integrera dessa områden och låter eleverna kombinera kreativt tänkande med tekniska och vetenskapliga färdigheter. Detta gör inlärningen mer mångsidig och stimulerande. Samarbetspotentialen mellan olika discipliner gör det enklare att i framtiden skapa team som jobbar med multidisciplinära områden och samarbetar (t.ex. designerns som hjälper matematiker att skapa 3D-modeller)
Utmaningar med 3D-utskrift:
1. Brist på Kunskaper hos Lärare
Många lärare saknar den tekniska kompetens som krävs för att använda 3D-skrivare. Det gör det svårt att utnyttja tekniken fullt ut i klassrummet. 3D-utskrift innebär att man måste kunna skapa digitala modeller med hjälp av speciell mjukvara, vilket kan kännas svårt om man inte har rätt utbildning. Enligt studien är detta framförallt en inställningsfråga och något som lärare snabbt överkommer – men det underlättar att hålla en teknisk genomgång eller en utbildning för lärarna.
2. Begränsade Resurser i Skolan
Alla skolor har inte tillgång till 3D-skrivare eller de material som behövs för att använda dem. Även om en skola har en 3D-skrivare kan den vara underanvänd om lärarna inte har fått den utbildning som krävs för att använda den effektivt. Med vårt gratis jämförelseverktyg kan du hitta den Bästa 3D skrivaren för din skola.
3. Tidskrävande Processer
Att designa och skriva ut en modell kan ta lång tid, vilket kan vara ett problem när schemat är pressat. Det kan också göra att andra viktiga delar av läroplanen inte hinns med, om det inte planeras noggrant.
4. Svår Tillgång till Verktyg och Infrastruktur
I många skolor saknas den digitala infrastrukturen som behövs för att arbeta med 3D-utskrifter. Verktygen och mjukvaran som behövs för att skapa och skriva ut modeller kan vara dyra och svåra att få tillgång till.
Nya Insikter och Upptäckter:
- Bättre Lärarutbildning: Lärare som fått specifik utbildning i 3D-utskrift är mer benägna att använda elevcentrerade undervisningsmetoder, där eleverna själva får upptäcka och skapa. Detta ökar engagemanget och gör lärandet mer praktiskt.
- Ökat Intresse för Naturvetenskapliga Ämnen: Elever som arbetar med 3D-utskrifter visar ett ökat intresse för STEM-ämnen (vetenskap, teknik, ingenjörskonst och matematik) och utvecklar starkare färdigheter, som kreativitet och problemlösning.
- Samarbete och Kunskapsutbyte: Genom att arbeta med 3D-utskrifter skapas en miljö där elever och lärare samarbetar, delar idéer och ger varandra feedback. Detta främjar lärande genom att alla får vara med och bidra.
- Hinder för Användning: Tekniska problem, brist på resurser och tidspress är de största hindren för att 3D-utskrifter ska bli en naturlig del av undervisningen. Lärare behöver mer utbildning och skolorna behöver bättre utrustning för att övervinna dessa utmaningar.
Slutsats
3D-utskrifter har visat sig ha en positiv inverkan på både lärare och elever. Det gör undervisningen mer kreativ och interaktiv, samtidigt som det ökar elevernas förståelse för komplexa ämnen. För att tekniken ska kunna användas fullt ut i skolorna behövs dock mer utbildning för lärare och bättre tillgång till utrustning. Trots utmaningarna är potentialen för att göra undervisningen mer spännande och engagerande stor.