General Motors satsar på 3D-printing för billigare och lättare delar

Jens Fredriksson Webbnyheter 1 Comment

General Motors arbetar tillsammans med Autodesk Inc

General Motors samarbetar med Autodesk Inc, för att designa och producera 3D-printade delar som är lättare i vikt. Detta för att biltillverkaren ska kunna uppfylla målet att börja producera fordon som drivs av alternativa drivmedel.

2017 presenterade GM sina framtidsplaner att år 2023 ha lagt till 20 batteri- och bränslecellsdrivna fordon till sin produktionslinje. VD Mary Barra har lovat investerarna att GM ska börja tjäna pengar på att sälja elbilar redan 2021. 

Möjligheten att kunna 3D-printa lättare bildelar kan förändra hela elbilsindustrin. Ett av konsumenternas största bekymmer är att räckvidden hos elbilar känns otillräcklig, men med en lättare bil minskar också bränsleförbrukningen vilket ger längre räckvidd.

GM visade förra veckan upp ett fäste för en bilstol, 3D-printad i rostfritt stål, som designats med hjälp av Autodesks algoritmer baserade på artificiell intelligens. Detta för att så snabbt som möjligt kunna utforska flertalet olika utföranden av designen.

Med traditionella tillverkningsmetoder hade bilstolsfästet bestått av 8 olika komponenter från flera olika leverantörer. Nu 3D-printas samma bilstolsfästet i 1 del - som visuellt kan liknas vid en blandning av ett abstrakt konstverk och något ur en science fiction-film. Den är också 40% lättare i vikt och 20% starkare.

Andra tillverkare, såsom General Electric, har också ökat användningen av 3D-printing i produktionen. Även General Motors rival, Ford Motor, testar sedan förra året 3D-printing för massproduktion av delar för att få ner vikten.

GM har sedan länge använt 3D-printing i prototyptillverkning men Kevin Quinn, director of additive design and manufacturing, säger att inom 1 år förväntas GM använda sig av dessa nya 3D-printade delarna i mer exklusiva motorsportssammanhang. Inom 5 år hoppas GM producera tusentals, om inte tiotusentals delar i takt med att tekniken utvecklas. I det långa loppet kommer 3D-printing lyckas få ner verktygskostnaderna, materialförbrukningen, antal leverantörer och även kostnaderna för logistik.

3D-printingindustrin går mer och mer åt massproduktion men man försöker fortfarande åtgärda vissa problem, som repetition och robusthet, säger Bob Yancey, director of manufacturing på Autodesk. Att GM ger sig in i matchen kommer sätta "enorm press" på att åtgärda dessa problem.